Möt Folkteaterns skådespelare i ditt eget vardagsrum! Beställ hem föreställningen Dödsdansen i ett VR-headset. August Strindbergs Dödsdansen spelades under pandemivåren 2021 på hemlig plats i Göteborg, för enbart fyra personer per föreställning. Nu tillgängliggörs föreställningen för publiken, och levereras hem, med hjälp av VR-teknik. Med Dödsdansen goes VR erbjuder Folkteatern en banbrytande teaterupplevelse, i ny form med ny teknik. Föreställningen Dödsdansen hyllades av kritikerkåren och Göteborgs-Postens recensent Mikaela Blomqvist lyfte den även i sin årskrönika: "För mig är det årets teaterhändelse".
Hur kan VR-teknik fungera i en teaterkontext? Genom det här projektet låter Folkteatern publiken komma lika nära teaterupplevelsen som i en vanlig teatersalong. Vardagsrummet förvandlas för en stund till en teater med hjälp av ny teknik.
Hur går det till? Folkteaterns foajévärdar kommer vid utsatt tid hem till den som har bokat biljett, berättar om föreställningen och vägleder i det tekniska. Därefter är det bara att sätta sig bekvämt till rätta i soffan med en kopp kaffe, med VR-glasögonen på och uppleva föreställningen. Efter ett par timmar kommer foajévärdarna tillbaka, diskuterar upplevelsen och hämtar utrustningen. Föreställningen kan upplevas på egen hand eller med upp till sju vänner.
Dödsdansen goes VR har första visningsdag lördagen den 19 mars, för grupper på upp till åtta personer. Föreställningen kan bokas i Göteborg med omnejd, men kommer framöver också att erbjudas i andra delar av Västra Götalandsregionen genom ett samarbete med bland andra Åmåls kommun.
OBS! Föreställningen kan enbart bokas via biljettkassans telefon 031-60 75 75 eller mejl biljett@folkteatern.se, senast tre dagar innan önskat speldatum. Föreställningen kan bokas i Göteborg med omnejd.
För filmisk gestaltning i VR, idé och koncept svarar Jonathan Silén, en del av trion ÖGAT film, vilka även stod bakom föreställningen Dödsdansen våren 2021.
Vad händer bakom alla stängda ytterdörrar under karantänen? Är det rimligt att tvingas umgås med en och samma människa, nonstop? Isolerade i sitt hem genomlider vårt par sitt förgiftade äktenskap. Syrliga cynismer skickas fram och tillbaka i det kalla ljuset av mobilskärmarna. Instängdheten får lägenhetens väggar att krypa närmre. När paret får besök av en gammal vän övergår den puttrande bitterheten till fullskaligt krig. Som en fluga på väggen tillåts du som publik, på säkert avstånd, att komma närmare än någonsin tidigare.
- Att visa föreställningen i 360 handlar såklart om tillgänglighet, men vi ser en möjlighet i att låta publiken komma ännu närmre och göra föreställningen än mer intim och klaustrofobisk. Vi har länge jobbat med tekniken som en del av vår konstnärliga metod och nu vill vi se om vi kan utmana både publiken och formen. Vi vill bryta ny mark och se vad den här tekniken kan ge som är unikt och specifikt för VR, säger ÖGAT.
Folkteatern i Göteborg satsar på virtual reality – teaterpubliken deltar från hemmet Reportage på SVT 220326
”Komediennerna Lena B Nilsson och Andrea Paddington Edwards är underbart precisa i sin tonträff. /.../ Till vittne har de ungdomsvännen Kurt, karantänmästare (!) i originalet och här anställd på FHM. Jonas Sjöqvist gör honom med fin enkelhet.”
”Paradoxalt nog ökar det känslan av instängdhet; oförmågan att skiljas blir till ett inre, olösligt problem som inga utspel råder bot på."
”Det är en 'Dödsdansen' som tar fasta på styckets allmängiltighet snarare än parets ohygglighet.”
Göteborgs-Posten 210416 Läs hela recensionen
”svårslaget och enastående”
”Så blir Dödsdansen inte bara en exklusiv teaterupplevelse och ett grottande i inre instängt själsliv, men också en övning i att öppna ögonen och slå upp karantänens dammluckor mot världen och gemenskapen.”
”Komiken svart och finkalibrerad.”
”För den som vill ta sig ur sin sorgliga pandemiisolering och tjyvkika in i någon annans kränkande karantänkalas ges nu en unik möjlighet.”
Dagens Nyheter 210418 Läs hela recensionen
Folkteatern satsar sig ur pandemi-krisen – spelar för fyra personer Sveriges Radio P4 210324
av August Strindberg
Idé och koncept: Anton Källrot, Ylva Olaison och Jonathan Silén (ÖGAT)
Regi: Anton Källrot
Bearbetning: Magnus Lindman
Medverkande: Andrea Paddington Edwards, Lena B Nilsson, Jonas Sjöqvist, Sara Wikström
Filmisk gestaltning i VR - idé, koncept och foto: Jonathan Silén
B-foto: Gorki Glaser Müller
Ljud location och ljudläggning: Linus Gidstedt
Konsultation: Fanny Lindh, Anton Andersson, Gorki Glaser Müller
Stitching: Fredrik Juréen & Jonathan Silén
Tack till: Gathenhielmska huset & Lewis Smith
Foto: Nadim Elazzeh